Legetøj

Retningslinjer for legetøj på Dragebakken
Man må på Dragebakken gerne medbringe 1 stk. legetøj.

 

Vælger I som forældre, at barnet ikke skal have legetøj med, så bakker vi som personale op omkring det.
• Lego og andre småting må ikke medbringes i institutionen, da vi har små børn ned til 6 mdr.

• Tablets, musikafspillere og meget larmende legetøj må ikke medbringes

• Grundet barnets sikkerhed er det ikke tilladt at medbringe legetøj med snore/ bånd.

• Husk at skrive navn i legetøjet, så er der større chance for at få det med hjem igen.

 

Forældres og barnets ansvar
Det er jeres ret som forældre, selv at bestemme om jeres barn må medbringe et stykke legetøj eller ej. Nogle børn skal have hjælp til at vælge, hvad de skal have med. En hjælp for barnet kan være kun at skulle vælge mellem to ting.

 

Legetøjet medbringes på forældrenes ansvar. Dragebakken påtager sig ingen erstatningspligt.

 

Pædagogiske tilgange
• Tryghed: at kunne medbringe sit yndlingslegetøj, bamse o.l. kan give et barn tryghed og trøst, når barnet starter i vuggestue og børnehave eller hvis barnet har en svær dag/periode.

• Låne ud: Det er op til det enkelte barn, om det vil låne/dele sit legetøj med andre børn. Vi vil til hver en tid opfordre børnene til at dele og derved kunne etablere forskellige lege sammen.

• Sætte grænser: Børnene lærer at sætte grænser for sig selv og andre, og at disse skal respekteres, når barnet skal tage stilling til om andre må låne det medbragte legetøj.

• Respektere grænser: Barnet lærer at respektere andres grænser, da legetøjet i barnets garderobe er ”forbudt” for andre børn.

• Forskellighed: Det private legetøj barnet medbringer, kan være noget som andre børn ikke kender og omvendt – barnets viden og indsigt udvides.

• Passe på sine ting: Barnet øver sig i at passe på sine ting. Hvis legetøjet ikke bliver lagt ud i garderoben, kan det forsvinde.

• Lave aftaler: Barnet øver sig i at lave aftaler. Især de ældste børn aftaler, at ” hvis jeg tager mit legetøj med i morgen, tager du så også dit med, så leger vi.”

 

Personalet har, i forhold til privat legetøj, følgende tilgange
• Det er barnet som er i centrum fremfor legetøjet.

• Personalet hjælper barnet med at forstå og efterleve retningslinjerne.

• Hvis vi oplever, at et barn forsøger at ”købe” sig til venskaber eller på anden måde via legetøj agerer uhensigtsmæssigt, er det personalets pligt i samarbejdet med forældrene at finde andre løsninger for barnet.

 

Personalet bruger ikke ressourcer på at lede efter bortkommet legetøj.